" Sa nu faci niciodata pe cineva o prioritate in viata ta, atata timp cat tu esti doar o optiune pentru acea persoana"

Eu sunt OK! Tu esti OK?

Cum sa decodifici atitudinea psihologica optima
Asa cum nu se poate afirma ca electricitatea este buna sau rea, nici comunicarea sau influentarea nu are astfel de valente. Cei care ii confera o valenta pozitiva sau negativa sunt oamenii care o folosesc.
Relationarea este de fapt un mecanism psihologic subtil care atunci cand merge prost poate fi reglat in doua feluri: ajustand comportamentele deficitare, unul cate unul, sau schimband atitudinea care genereaza acele comportamente. Primul este calea practica si la indemana. Al doilea este calea regala.
Ai nevoie de curaj si hotarare atunci cand lucrezi la nivelul atitudinii. Pentru ca eu cred ca ai si curaj si hotarare, iti voi descrie in acest articol un model practic, provenit din Analiza Tranzactionala, care te poate duce la noi descoperiri despre tine.
Oamenii pot avea 4 atitudini sau pozitii de baza in relatiile cu ceilalti.

Aceste pozitii sunt:
1. Eu sunt OK. Tu esti OK.
2. Eu nu sunt OK. Tu esti OK
3. Eu sunt OK. Tu nu esti OK
4. Eu nu sunt OK. Tu nu esti OK.

Pozitia 1: (+ +) Eu sunt OK. Tu esti OK.

Este o pozitie sanatoasa psihologic. In aceasta pozitie simtim ca meritam sa fim iubiti si acest lucru este valabil si pentru ceilalti. Din aceasta pozitie ne putem rezolva problemele in mod constructiv, suntem capabili sa acceptam valoarea si importanta celorlalti si putem relationa asertiv cu ceilalti.
In plus putem avea succes in munca noastra, in relatiile cu ceilalti si ne putem indeplini obiectivele. Ne dorim ca atit noi cit si ceilalti sa iesim in cistig din tranzactiile si negocierile pe care le facem.

Pozitia 2: (+ -) Eu sunt OK. Tu nu esti OK.

Este pozitia din care ii invinovatim sau persecutam pe ceilalti si frecvent ne exprimam ostilitatea. La suprafata s-ar putea sa parem ca suntem invingatori, dar in realitate ne putem simti OK numai cand stabilim ca ceilalti nu sunt OK, prin doborarea celorlalti.
Aceasta poate fi pozitia persoanelor extrem de ambitioase care trec peste ceilalti pentru a-si atinge scopurile, sau a fanaticilor care argumenteaza ca drumul lor este singurul posibil.

Pozitia 3: (- +) Eu nu sunt OK. Tu esti OK.

Este pozitia din care ne simtim descurajati atunci cand ne comparam cu ceilalti, ne simtim victimizati sau invinsi. Aceasta pozitie duce la retragere, depresie. Este pozitia persoanei care renunta, cedeaza locul celorlalti si se simte in inferioritate.

Pozitia 4: (- -) Eu nu sunt OK. Tu nu esti OK.

Este pozitia in care simtim ca am pierdut interesul fata de viata. Din aceasta pozitie putem simti ca viata este inutila si, in unele cazuri, putem deveni dependenti de alcool sau droguri. Putem crede ca nu meritam sa fim iubiti si ne simtim respinsi. De asemenea, din aceasta pozitie ii respingem pe ceilalti.
Fiecare avem o pozitie in care petrecem cel mai mult timp si in care experimentam sentimente familiare. Aceasta pozitie este cea pe care am ales-o in copilarie ca si pozitie de baza. Alegerea a fost facuta pe baza informatiilor limitate, disponibile noua in calitate de copii, si este posibil sa beneficiem de regandirea acestei decizii despre noi si ceilalti in sensul de a ne permite noua insine sa alegem sa schimbam modul in care relationam cu ceilalti.
Sfat: nu te grabi sa te cataloghezi. Cel mai probabil esti familiar cu fiecare dintre cele patru pozitii. Observa-te cu rabdare! Dupa un timp relativ scurt, vei deveni constient(a) care este pozitia ta psihologica „preferata”.

Pentru a petrece cit mai mult timp in pozitia sanatatii psihologice, este necesar sa devenim constienti de faptul ca formam un sistem in relatia cu ceilalti. Prin urmare, primele intrebari importante pe care trebuie sa te obisnuiesti sa ti le adresezi inainte de orice comunicare este „Cat de mult imi pasa de persoana din fata mea?” si „Cum ma percep pe mine in relatie cu persoana din fata mea?”.
Sugestie: Alege cinci persoane din anturajul tau (de la serviciu, de acasa, din cercul de prieteni, etc.) si analizeaza care este atitudinea ta (pozitia) preponderenta in relatia cu ele. Analizeaza ce ai putea sa faci pentru a te muta in pozitia ok-ok? Mai mult, ce crezi ca ar fi indicat sa faca acele persoane pentru a avea fata de cei din jur o atitudine ok- ok? Ai putea sa le sugerezi acest lucru? Cum?
Acest exercitiu merita facut impreuna cu un prieten care sa treaca la randul sau prin aceleasi intrebari. Constientizarile pe care le poti obtine astfel sunt cu atat mai interesante cu cat dispui de mai multe pareri in legatura cu subiectul analizat.
Egalitatea psihologica poate fi perceputa mai usor la nivel intuitiv decat la nivel logic. Asa ca, analizeaza diferite puncte de vedere si in final, decide in ce pozitie te afli avand incredere in intuitia ta.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s